Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rapporten som alle taler om..... (Jernbanen i dag)

af Flemming, knivkær Strand, 23/9 2011, 11:39 (4601 dage siden) @ Larsens

Hej.

Man glemmer lige at der er mange i DSB der stadig har titlen lokomotivfører, men som i dag sidder bag et skrivebord og laver andre ting. bl.a. har man jo også lokomotivinstruktører de kører jo heller ikke tog til hverdag. Jeg tror de tal er grebet ud af luften, og har ikke noget på sig i virkeligheden. Kender selv nogle lokomotivfører i Struer, når de kører en tur fra Struer til Fredericia, det tager 2 timer hver vej, så kørers der nogle gange til Koldeing. Eller med lyntog over Århus - Langå - Viborg til Struer. Selvføgelig er der også nogle der har rådighed/reserve som ikke kører tog den pågældende dag, men man er jo nød til at have nogle til at sidde rådighed. Ellers er alternativet jo at man må aflyse nogle tog ved sygdom eller lignende.

Har lige læst at DSBs lokomotivfører tjener mere end ARRIVAs lokomotivfører, det er nok heller ikke rigtig, for trækker man pension m.m. fra så er der nok ikke den store forskel alligevel.

Det med at lokomotivfører tjener mere end mange andre offentlige ansatte, helt ærligt, dem der sidder på et kontor. møder jo ikke på alle mulige tider af døgnet, de arbejder aldrig i weekender eller andre højtider. Jeg syntes kun der er rimeligt at dem der arbejder når vi andre holder fri, tjener lidt ekstra.

Hej Larsens

Du har fat i den rigtige ende af snoren, der er heller ikke meget jeg kan genkende i den rapport og da slet ikke lønnen!
At en lokomotivfører tjener mere end mange andre offentlige ansatte, er heller ikke så mystisk, det har noget med ansvar og uddannelser at gøre og skal man sammenligne, skal man gøre det rigtigt. Her vil det være en kaptajn på et skib eller en pilot på et fly.
For en lokomotivfører er alle årets dage arbejdsdage, jeg kører i reserven og hver dag (alle dage) tæller 7 timer i arbejdsnorm (undtagen ferie m.m.) hvis ikke normen opfyldes - ja så skylder man og der har længe været focuserede på normem fra ledelsens side.
At man betragter alt andet end togfremførsel som "spildtid" viser hvor lidt de forstår vores arbejdsområde, det interessante (for mig) er hvor meget ledelsen tror på det.

Venligste hilsner

Flemming


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak