Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Tønder - Tinglev - sidste nyt.. (Jernbanen i dag)

af Ove Nygaard, 17/11 2011, 19:02 (4547 dage siden) @ Svend Jensen

Kære Svend Jensen.

Det er nogle smukke tanker, du har omkring økonomien i offentlig (tog)trafik. Tankerne omkring genåbning af strækningen Tinglev - Tønder har verseret lige så længe, som pasasgertrafikken har været nedlagt siden 1971, hvor den ophørte p g a alt for få passagerer. Og de argumenter, du fremfører for en genåbning, har været bragt frem gang på gang. Men når det kommer til realiteter, så er der pludseligt ingen virksomheder, der vil stå ved, at de har givet "tilsagn" om godstransporter.
Prøv at skaffe dig oplysning om, hvor mange godsvogne, der har benyttet det kommunale stamspor, Tønder Nord, som man lokalt troede på, ville betyde ny opblomstring af godstrafikken som "i gamle dage" til og fra Tønder. (Der har forresten i dette forum tidligere været en "tråd" om et dyrt kommunalt stamspor mellem Køge og Roskilde, og hvilke godstransporter, der er kommet ud af den investering).
Og et muligt passagertal på en genåbnet Tinglev - Tønder jernbane vil ikke afvige meget fra de få passagerer, der var i togene op til nedlægningen. Det er en smuk egn - jeg har selv boltret mig der med jernbanedrift i 17 år - men desværre er der ikke sket en befolkningsforøgelse, som ændrer meget på situationen fra den gang, måske snarere tværtimod.
Jeg erklærer mig som en stor tilhænger af jernbanedrift - rent faktisk har jeg brugt hele mit "aktive" liv - godt 54 år - på den. Men der skal også være en vis realisme i, hvad man forlanger af investeringer i den.
I disse dage oplever vi, at transportministeren "leder med lys og lygte" for at frigøre midler til den nødvendige styrkelse af materielsituationen på de strækninger, som har kundeunderlag til en samfundsøkonomisk jerbanedrift. Dette udmærkede forum nærmest overstrømmes af gode forslag til, hvordan det kan gøres, herunder hvem der er skyld i hvad omkring materiellet. Men samfundsøkonien er nu engang i øjeblikket ikke til "luftkasteller".
Undskyld, hvis jeg kom til at være lidt belærende. Det var ikke meningen, men et gammelt ord siger jo også:" Erfaren mand - og med ligestillimgen gælder det også erfaren kvinde - er god at gæste."
Og så har både du og jeg jo heldigvis ytringsfrihed. :-)

Med bedste hilsener og i bedste mening

Ove Nygaard


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak