Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tønder - Tinglev - sidste nyt.. (Jernbanen i dag)

af ivar, 17/11 2011, 20:16 (4547 dage siden) @ Svend Jensen

Jeg er enig med dig i, at man skal gøre det ordentligt, og at kollektiv trafik isoleret set ikke skal give overskud, men der skal altså være et vist befolkningsmæssigt underlag.

I 2004 boede der i Tønder godt 8000 mennesker, i Tinglev knapt 3000, disse tal har ikke ændret sig væsentligt til nu. Et kik på Sydtrafiks ruter viser, at der ikke er en gennemgående rute mellem Sønderborg og Tønder langs grænsen, det fortæller mig, at der er et meget lille behov. Man skal op over Tinglev, hvilket i bedste fald tager 1½ time. Hvad angår godstrafik, hvor mange tog om ugen modtog Hydro i sin tid, et enkelt eller to? Tidligere i tråden har jeg så læst, at der var et par virksomheder mere, der havde udtrykt interesse, men hvor meget gods ville de kunne bidrage med, og hvor stålsat ville viljen være?

Hvad angår tyskerne, så tager det i dag små 2 timer, at rejse med tog/bus fra Padborg til Tønder over Tinglev, og her er så ikke timedrift. Flensborg - Nibøl tager med bus omkring en time, og her er der mindst timedrift. En detalje er så, at det ikke er folk fra Flensborg, der drager til Westerland, det er ikke for almindelige mennesker.

De mange millioner, vil kunne gøre mere gavn andre steder på skinnenettet. Ikke for at starte en kontrafaktisk diskussion i denne tråd, men en retablering af Aalborg Privatbaner ville give mere mening i et grønt regnskab. Det bliver nok lidt mere end 225 mio, men det er da et tilskud.

mvh
-ivar


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MO1853
Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv

DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak