Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metrolinier M6 og M7 (Generelt)

af LasseG, 23/10 2012, 22:40 (4205 dage siden) @ Leif Jørgensen

Det er så mere problematisk for dem, der skal til Nørrebro. Den nuværende 3-4 minutters drift på linie 5A er hverken tilstrækkelig eller regelmæssig. To eller flere busser i halen på hinanden er ikke noget usædvanligt syn. Et syn Cityringen får svært ved ændre, da der for mange lokale ikke vil være den store logik i at skulle en omvej omkring Frederiksberg bare

Allerede i dag er der da mange der bruger metro/ringbanen til at komme til/fra centrum.
Efter metroensfremkomst er linje 29(som fulgte metroens linjeføring i gadeplan) blevet nedlagt da den næsten ikke havde passager mere.

Jeg har en kollega der tager fra Grøndal til Østerport via Flintholm og Nørreport.
Personligt har jeg fundet ud af at det betydeligt hurtigere at tage fra Bispebjerg station til Nørreport station via Emdrup/Hellerup end med den direkte 6A, både rejsetid og Pålidelighed bliver slået af s-toget!

Problemet med letbanen er at den nå det kommer til stykket ikke vil give den forbedring på pålidelighed, køretid og frekvens som metro/s-tog kan.
Jeg kan ikke forestille mig at man kunne få en letbane så præcist med 2 minutter i mellem som metroen gør da den jo har lyskurve at tage hensyn til. (Husk at busser/letbaner skal også tage hensyn til cykler, ikke kun biler!)

Dog vil jeg til en hver tid foretrække letbaner frem for busser!
En model ligesom Köln/Bonn hvor det samme tog fungere både som S-tog, sporvogn og U-bahn an på hvor langt der er fra centrum vil være at foretrække.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På Sporet af 2019

På Sporet af 2019. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak