Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metrolinier M6 og M7 (Generelt)

af Leif Jørgensen, København Ø., 23/10 2012, 23:54 (4205 dage siden) @ LasseG


Allerede i dag er der da mange der bruger metro/ringbanen til at komme til/fra centrum.
Efter metroensfremkomst er linje 29(som fulgte metroens linjeføring i gadeplan) blevet nedlagt da den næsten ikke havde passager mere.

Der gik bare omkring otte år, før nedlæggelsen fandt. Nu har Frederiksberg Kommune til gengæld fået lave lokale linier, der betjener en betydelig del af den gamle strækning istedet. Metroen har tydeligvis ikke løst alle transportbehov med et snuptag.


Jeg har en kollega der tager fra Grøndal til Østerport via Flintholm og Nørreport.
Personligt har jeg fundet ud af at det betydeligt hurtigere at tage fra Bispebjerg station til Nørreport station via Emdrup/Hellerup end med den direkte 6A, både rejsetid og Pålidelighed bliver slået af s-toget!

På længere stræk vil metro og s-tog selvfølgelig altid vinde, fordi de ikke skal hensyn til anden trafik. Til gengæld kan busser og letbaner ofte komme tættere på der, hvor folk faktisk skal hen. Hvordan vil regnestykket se ud, hvis du f.eks. skal fra Bispebjerg Hospital til Rigshospitalet?


Problemet med letbanen er at den nå det kommer til stykket ikke vil give den forbedring på pålidelighed, køretid og frekvens som metro/s-tog kan.
Jeg kan ikke forestille mig at man kunne få en letbane så præcist med 2 minutter i mellem som metroen gør da den jo har lyskurve at tage hensyn til. (Husk at busser/letbaner skal også tage hensyn til cykler, ikke kun biler!)

Meget handler om prioritering. Hvad skal prioriteres, hvordan skal der prioriteres, og skal der overhoved prioriteres? Busbaner og prioritering i lyskurve er noget af det, man allerede gør i dag for busserne, og som mere konsekvent vil hjælpe en del. Cyklisterne tages der allerede hensyn til med cykelstier mange steder, og flere af slagsen vil gavne både dem og den kollektive trafik.

Med venlige prioriterende hilsner
Leif Jørgensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak