Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Metrolinier M6 og M7 (Generelt)

af LasseG, 24/10 2012, 00:13 (4205 dage siden) @ Leif Jørgensen

Der gik bare omkring otte år, før nedlæggelsen fandt. Nu har Frederiksberg Kommune til gengæld fået lave lokale linier, der betjener en betydelig del af den gamle strækning istedet. Metroen har tydeligvis ikke løst alle transportbehov med et snuptag.

Naturligvis ikke, men min erfaring fra 29, som jeg faktisk brugte nogle gang(og har altid bitter fortrudt det!), var at jeg ofte var helt alene i bussen. Har heller ikke set mange mennesker med de lokale linjer men de har jo også en helt utrolig kringlet rute. I øvrigt var der tit højere passagerantal i linje 12 som havde lavere frekvens!

På længere stræk vil metro og s-tog selvfølgelig altid vinde, fordi de ikke skal hensyn til anden trafik. Til gengæld kan busser og letbaner ofte komme tættere på der, hvor folk faktisk skal hen. Hvordan vil regnestykket se ud, hvis du f.eks. skal fra Bispebjerg Hospital til Rigshospitalet?

Ikke godt da man jo ikke har en nogle s-togs/metro stationer i nærheden af Rigshospitalet. Min pointe er blot at hvis man skal fra a til b og begge ligger i nærheden af en station kan selv betydelige omveje tit betale sig.
Men ofte går jeg faktisk rimeligt langt, for at komme til/fra stationer da jeg typisk har en klapvogn med og dette giver desværre alt for ofte problemer med at komme med bussen. Så det er typisk hurtigere at gå, det burde ellers være hurtigere da man jo så slipper for elevatorer.

Meget handler om prioritering. Hvad skal prioriteres, hvordan skal der prioriteres, og skal der overhoved prioriteres? Busbaner og prioritering i lyskurve er noget af det, man allerede gør i dag for busserne, og som mere konsekvent vil hjælpe en del. Cyklisterne tages der allerede hensyn til med cykelstier mange steder, og flere af slagsen vil gavne både dem og den kollektive trafik.

Naturligvis men man kan jo ikke både lave en prioritering der giver grøn bølge for cyklister og for busser/sporvogne?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak