Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

D 882 i Sønderborg 1930 eller 1933

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/1 2013, 21:47 (4129 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Vi skal have fat i denne herlige gamle tråd, hvor vi stadig mangler at få afklaret, hvornår D 882 var i Sønderborg og hvorfor.

Hvis vi holder fast i Sønderborg, kan der godt være ting der passer sammen i driften og så alligevel ikke. Jernbanen over broen åbnedes iflg. Trap 7/10 1933.

Mommark-banen blev derefter ombygget til normalspor på 1435 mm og genåbnet af DSB den 15. juni 1933

Efter hvad jeg har undersøgt via Wikipedia....
Chr. X Bro blev indviedet d. 7. oktober 1930
Og Mommark banen blev genåbnet af DSB som normalspor i 15 juni 1933

Jeg stødte på nedenstående, der dokumenterer, at ikke kun selve broen med vejforbindelse, men også havnebanen med normalsporforbindelse over broen blev ibrugtaget 7. oktober 1930.

Det er svært for en jernbanenørd at vurdere, om broåbningen i 1930 eller Mommarksbanens "genåbning" i 1933 er den største begivenhed. Men med mit (beskedne) kendskab til sønderjyder, med hvilke jeg har samarbejdet en del gange i mit arbejdsliv, vil jeg vurdere, at den faste forbindelsse mellem Als og Sundeved i 1930, nok er den begivenhed, der med størst sandsynlighed har kunnet bringe D 882 i festtøjet. Så hvis nogen en dag på Statsbiblioteket i Aarhus skulle finde på at gennemse det lokale dagblad fra Sønderborg, vil jeg nok foreslå først at kigge i oktober 1930-udgaven og først bagefter i juni 1933-udgaven. Det skulle være underligt, om ikke festtoget var afbilledet.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Meddelelser fra Generaldirektoratet M 307, 6. oktober 1930. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak