Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Identifikation af damp-foto

af Steff, 4/2 2011, 05:31 (4832 dage siden) @ TeamBaumann

Kære TeamBaumann, Villy, Kim C, Georg og UTJ.

Hvornår fik litra D sneskærme?

Da DSB i 1936/37 købte SJ overkomplette lokomotiver litra F, var disse udstyrede med sneskærme på banerømmerne.
Sneskærmene viste sig faktisk at være en rigtig god ide, og DSB Maskinafdeling besluttede sig for, at primært alle de ”store” toglokomotiver (litra P, R, H og S) og sekundært et antal af de mindre (litra A, K, C og D) skulle have sneskærme efter svensk forbillede.
Ved skrivelse M 2740/39 af 18-03-1939 beordrede MA værkstederne, at gennemføre dette i forbindelse med, at lokomotiverne fik trykluftbremser. Dog kunne man straks gå i gang med litra P i 1. Dc. ved første planlagte værkstedsophold (0-, L- eller S rep.).

Svaret må derfor være, at litra D fik sneskærme efterhånden som de fik TB fra ca. 1940 ff.

Ad ”Jernbane billede arkæologi”

Jamen jeg – og sikkert også andre – glæder os til at se/høre om du kan finde flere ”spor” i Sønderborg. Det med rampen på Jyllandssiden synes fornuftig. Kender dog selv mest til MONOPOL og HELGOLAND fra IFBS-tiden på den anden side, men det er en anden historie.
Men billederne vi nu har set synes da at give teorien et + opad!
Margarinefabrikken i baggrunden passer egentligt også meget godt, kan dog ikke lige huske bygningerne. Men masser af tankvogne og traktorer fra Frichs (se for resten EVP hjemmeside, der er billeder derfra).
UTJ teori med Mommarkbanen er vel også værd at undersøge.
En hurtig en på Google (som TeamBaumann lige har gjort) hos Wikipedia siger:

”Mommark-banen blev derefter ombygget til normalspor på 1435 mm og genåbnet af DSB den 15. juni 1933 og ophørte 27. maj 1962. Specielt for banen var strækningen fra Kong Christian den X's Bro, hvor toget kørte langsomt gennem Jernbanegade til bystationen i Sønderborg.
Færgeruten Mommark-Fåborg blev nedlagt i 1967 og erstattet af færgeruten Fynshav-Bøjden.
Strækningen fra Sønderborg Station over Kong Christian den X's Bro og sidesporet til havnen blev benyttet som godsbane frem til 1998”.

Sammenholdt med Georgs Schmidts oplysning om at D på billedet har været en Padborg maskine KUNNE være, at billedet MULIGVIS viser, med den usikkerhed vi nu kender til, at det KUNNE være et indvielsestog på Mommarkbanen den 15 juni 1933.
Hvem har en særtogsanmeldelse, avisudklip eller andet fra dette?

I øvrigt er Sønderborgs jernbanehistorie ganske spændende, tænke sig at have været på natligt besøg i en ”Hvidtølshalle”:-) , træde ud på kørebanen og næsten blive kørt ned af en motorvogn, der køre som en anden sporvogn midt på gaden!!

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak