Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Identifikation af bygninger m.v. i Sønderborg

af Niels Munch, 4/2 2011, 14:02 (4831 dage siden) @ Tommy Nilsson

I perioden 19. - 27.08.1959 var jeg med 3. mellem på lejrskole i Sønderborg. Dér fik vi under besøg på "Sønderborg Garn" er turistkort over byen, af hvilket jeg har scannet flg. udsnit:

[image]

Selv om det måske er tegnet på grundlag af luftfoto og/eller geodætisk kort, er det næppe "helt geografisk pålideligt". Til gengæld kan det som "situationsplan" tjene til identifikation af bygninger m.v.

På lejrskoleturen fotograferede jeg desværre "kun" motiver, der var egnede til den rapport, der efterfølgende skulle skrives, og de historiske studier, vi foretog, omfattede desværre ikke jernbanevæsenet.

Et enkelt billede af broen fra Alssiden blev det dog til:

[image]

Desuden kan jeg, som supplement til beskrivelsen her i tråden af togtrafikken gennem Sønderborg, vise forsiden af det uomgængelige "send-flere-penge-postkort", jeg sendte til mine forældre:

[image]

Endelig et billede af Mogens, på vej over broen mod "Strygejernet", i skridtgang ganske som aftengodstoget til Mommark:

[image]

Ovenstående er kun få og utilstrækkelige brikker til puslespillet, men min "mavefornemmelse" tilsiger, at Tommy's billede nok bedst stemmer med Sønderborg.

N.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MH385
Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak