Makværk - og Wikipedia

af Steffen Dresler, 28/12 2012, 09:21 (4137 dage siden) @ UTJ

Go´morn til alle (ved ikke hvad det hedder i Kina:-) ).

Vi er lige netop landet derhenne hvor vi plejer at ende m.h.t. farver og angivelsen af denne. Og INGEN af de indlæg der har været, er sikkert forkerte. Det er nok mere perceptionen og manglende farvesammenligningsgrundlag den er gal med.
Vi har nu også alle haft mulighed for at gennemføre en farveprøve test på PC´en med de tilladte fejl. Og nu kan vi så kaste os ud i (vi er jo blevet” godkendt”) DSB farver 1929 serien, velvidende at denne ikke passer hverken på standard RAL eller Pantone (tryk farverangivelser). Vi ved også nu, at papir og især den kvalitet, der anvendes i tidsskrifter er en dårlig farvegengiver samt at PC skærmen har en dårlig farveopløsning og under hvilke lysforhold det skal ses og, og, og. Så vi ER godt rustede til den videre diskussion, ikke sandt?
Da vi nu ALLE sidder med den officielle DSB farver 1929 farveprøveviften foran os (den eneste der nok eksisterer ligger ved museet, hvis andre så ”glemt at levere tilbage”), har vi nu et sammenligningsgrundlag. OK, en snert af ironi. Hvad så?
Den farveprøve der findes i Lokomotivet nr. 91/2008 side 25 er jo nok det bedste alternativ vi har at sammenligne med, da den er fremstillet på samme måde som et farveprøvekort med syv til otte gennemkørsler. Men det er jo som skrevet før TILNÆRMELSESVIS DSB 1929 farverne undtagen hvor DSB efter 1987 anvendte RAL farveskemaet.
Vi kan jo selvfølgelig sammenligne DSB nr. 1 vinrød med en enkelt 2-akslet vogn på museet malet før krigen samt en model af en kupévogn. Den onde vil så sige, ja, det var så malersvendens opfattelse af farven den dag han blandede og hvad har vejr, vind, sol o.s.v. gjort ved farven gennem tiden? Det er vel derfor det er lidet ønskværdigt at fotografere på flere museer (taler ikke om at kopiere et værk).
Så mit råd er, HVIS man ikke lige sidder med ”farveprøven”, at man ved anvendelse af det nævnte farveprøve kort i nr. 91/2008 har et GODT udgangspunkt til selv at anvende hjemme eller i en jernbaneklub med de ændringer der optisk vil være ved skalering. Og kortet kan også anvendes som udgangspunkt på Wiki med angivelse af den usikkerhed der må være. Der ER jo nok ikke noget andet farvekort (med mindre man sidder med…….) der er fremstillet af professionelle og ved hjælp at den bedste teknik lige nu og hér, vel?

Ønsker alle en farverig dag.

Steffen


NB: Husk på at Wiki er det VI gør det til. Det bliver ikke bedre ved tale, men ved handling!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak