Vacuumbremser på litra F?

af Steffen Dresler, 21/2 2020, 16:54 (1525 dage siden) @ Jens

Jeg har spekuleret som en gal på hvad den gode Jens egentligt mente med ”Det er nu ikke helt sandt”.
Men ved en god vens hjælp (uddannet og attest med damp) fik jeg det hele på plads.

Da F-maskinerne i sin tid fik Vakuum ejektor og ledning, var det a.h.t. færgerangeringen, således at man nu kunne ombordsætte eller trække persontogs stammer med vakuumbremse på/fra.

Under krigen gik DSB i gang med at ændre vakuumbremser til trykluftbremser (TB) og litra F fik indledningsvis trykluftpumpe og trykluftledning (TL), således at TB togstammer kunne rangeres og stoppes v.h.a. TB. Men maskinerne bibeholdt en tid deres dampbremse.
Da der nu var trykluftpumpe og ledning på maskinen med den indirekte bremse til togstammen, ændredes ganske hurtigt derefter også, at dampbremsen på lokomotivet blev erstattet med en TB, altså den direkte bremse.

Så når et rangertræk med TB vogne skulle stoppes eller bremsen løsnes, anvendtes den indirekte bremse og ønskede man også at maskinen skulle bremse med, lidt den direkte bremse. Der var altså to bremsehåndtag, en direkte for maskinen og en indirekte for togstammen, begge trykluftbremser.

Efter dampens udrangering og den begyndende kørsel med veteran dampmaskiner i 1980´erne, bl.a. litra F, måtte man p.g.a. bestemmelserne i SR ændre bremserne derhen, at der skulle monteres den af Jens nævnte styreventil. Dette for at en nødbremsning af toget udløst i togstammen også bremsede lokomotivet. Dette betød så også, at ved almindelig bremsning under anvendelse af den indirekte bremse, afbremsedes både togstamme og maskine samtidigt. Derfor monteres denne styreventil på alle veteran damplokomotiverne, der ikke havde denne anordning før.

Så konklusionen er stadig, at litra F fik erstattet dampbremsen med en TB, men med to selvstændige bremsehåndtag, den direkte og den indirekte. Men a.h.t. bestemmelserne i SR efter dampens udrangering, måtte man montere en styreventil, således at de to bremser ”snakkede sammen”.

Tak til Jens for lige at få mig et spadestik dybere og tak til min Lkf. for teknisk bistand.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak