Lidt nostalgi, "Olsenbanden på Sporet" idag, næsten!

af KimC, 6/3 2021, 20:51 (1149 dage siden) @ Futfar

"Almindeligt krudt betegnes normalt ikke som sprængstof, da det skal fordæmmes, det vil sige spærres inde i en hård skal, før det kan frembringe en kraftfuld eksplosion. Det skyldes, at krudt brænder hurtigere, jo større tryk der er."

Krudt forbrænder, sprængstof detonerer. Hvor grænsen går, afhænger en del af forskellige forhold, men generelt set, kan krudt aldrig detonere, da forbrændningshastigheden er for lav, uanset forholdene.

Sprængstof behøver ikke en fordæmning for at detonere, men effekten af sprængstof kan gøres langt større ved forskellige typer fordæmning. Et eksempel kunne være retningsbestemte sprængninger, hvor formbart sprængstof formes på en bestemt måde, således at detonation går i en bestemt - begrænset - retning, så effekten forøges kraftigt.

Så så Knejte.

Er der nogen af jer der har lagt mærke til de anonyme hvide varevogne med reflekterende vinduesfolie og uden CVR Nr. der holder i jeres kvarter? I opdager nok sammenhængen.

Inden i får sprængt den Franz Jäger vogn op har Egon da ordnet det problem for længst, og skulle det knibe på grund af alderen har han nu haft masser af tid til at tilkalde Georg der med sit i mellemtiden dybt forældede EDB anlæg via et akustisk modem får adgang til datacentralen ude på Avedøre og så er den sag klaret. Hvis altså at der ikke sidder et søm i stikket omme bag på.

Forresten kan man vist nok se jernbanen fra Vestre Fængsel hvis man får den rigtige celle. Så går tiden lidt hurtigere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MT167
Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak