Et spørgsmål til de historiekyndige

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 14/3 2013, 11:40 (4063 dage siden) @ Gert

det er vel for at lokoføreren kan sidde i perronsiden og have overblik over, hvad der sker sker der. Signalerne er naturlivis placeret i førersiden.

Perronen kan findes i begge sider af køreretningen.

Placeringen af føreren må være et levn fra damptiden, hvor kedlen spærrede for udsynet. Signalerne opsættes som hovedregel til højre for sporet, så det var her det bedste udsyn fandtes på et damplokomotiv.

Idag er føreren ofte placeret i midten, f.eks. IC3 og dobbeltdækkeren.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak