Avatar

Et spørgsmål til de historiekyndige

af ove, Struer, 14/3 2013, 21:49 (4062 dage siden) @ KimC

det er vel for at lokoføreren kan sidde i perronsiden og have overblik over, hvad der sker sker der. Signalerne er naturlivis placeret i førersiden.


Perronen kan findes i begge sider af køreretningen.

Placeringen af føreren må være et levn fra damptiden, hvor kedlen spærrede for udsynet. Signalerne opsættes som hovedregel til højre for sporet, så det var her det bedste udsyn fandtes på et damplokomotiv.

Idag er føreren ofte placeret i midten, f.eks. IC3 og dobbeltdækkeren.


Ved daddelæskerne og Hilding Carlsson skinnebusserne er førerpladsen i venstre side, hvilket vel er logisk nok på grund af deres ophav. Men sjovt nok fik Scania skinnebusserne også førerpladsen i venstre side, trods det at de dog var danskbyggede. Ikke at det betyder noget videre ved den type køretøjer.

Med Scaniabusserne kunne det have den ganske praktiske grund at der skulle skiftes gear manuelt. Jeg læste et sted at man foretrak buschauffører til oplæring som lokoførere til Scania-busserne fordi de var vant til manuelt gear.
I DET spil er det egentlig underligt at de svenske busser havde førerpladsen i venstre side for de må have virket akavet på de svenske førere at skulle skifte gear med højre hånd.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak