Et spørgsmål til de historiekyndige

af KimC, 14/3 2013, 19:24 (4062 dage siden) @ Henrik Hansen

det er vel for at lokoføreren kan sidde i perronsiden og have overblik over, hvad der sker sker der. Signalerne er naturlivis placeret i førersiden.


Perronen kan findes i begge sider af køreretningen.

Placeringen af føreren må være et levn fra damptiden, hvor kedlen spærrede for udsynet. Signalerne opsættes som hovedregel til højre for sporet, så det var her det bedste udsyn fandtes på et damplokomotiv.

Idag er føreren ofte placeret i midten, f.eks. IC3 og dobbeltdækkeren.

Ved daddelæskerne og Hilding Carlsson skinnebusserne er førerpladsen i venstre side, hvilket vel er logisk nok på grund af deres ophav. Men sjovt nok fik Scania skinnebusserne også førerpladsen i venstre side, trods det at de dog var danskbyggede. Ikke at det betyder noget videre ved den type køretøjer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak