Prototype lyntoget + andre forslag

af Steffen Dresler, 7/6 2023, 14:51 (325 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak til MFL for den viste projekttegning, der jo med tydelighed viser det store dilemma DSB havde med landsdelstogene, FÆRGERNE!

For at få et fornuftigt antal rejsende – økonomi – rejsetilbud til både 1.- og 2.- klasses rejsende (fællesklasse) SKULLE toget kunne adskilles og sammenkobles på en sådanne måde, at man enten skulle anvende fællesbogier (a lá AD/AY) eller kortere bogier og vognene kortkoblede.

Især ved projektet ”8 vogns motortogsprojekt til brug for bådtoget ”Englænderen” jf. udkast fra Trækkekraftudvalget af 28. juli 1947”, fremgik det ganske tydeligt, at færgerne og skinnekurverne på disse udgjorde den største tekniske hindring. Dette forslag endte så ud i den ”Englænder” vi kom til at kende med MK/FK=AC=WR 42xx=AD/AY=MO. Bortset fra AD/AY var det ”normalt” materiel m.h.t. bogier og koblinger.

Herunder det MULIGE forslag til det kortkoblede og ændrede med udflyttede bogier til bådtoget.

[image]

Nå, de nærmere – og endnu flere forslag – er jeg sikker på at ”Oversmeden” kan uddybe hvis nødvendigt.

Med venlig hilsen

Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak