Prototype lyntoget

af Bo Leth Andersen, 5/6 2023, 14:28 (327 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

I en organisation med høje lønninger og dokumentationskrav, er det alt for dyrt at holde to unikke togsæt kørende. De to sæt var heller ikke ens, det var prototyper, hvor man afprøvede komponenter fra forskellige leverandører på de to tog. Det samme skete med de 2 prototyper til 3G S-tog, de havde stærkstrømssystem fra henholdsvis ASEA og GEC.
Hvor skulle man i øvrigt bruge dem i et togsystem indrettet til forholdsvis korte togsæt.
Man ser det også i flyindustrien, hvor 10 år gamle A380 og 787 med lave produktionsnumre, er på vej ud. De lave produktionsnumre betyder at de ikke er bygget til "serie standart".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak