Prototype lyntoget foto

af Steffen Dresler, 7/6 2023, 10:27 (325 dage siden) @ Jensen1949

Godformiddag

Selvfølgelig SKULLE DSB da bygge et ”Prototypelyntog”, for ellers var udviklingen af fremtidens jernbanekonceptet med hurtigst mulige forbindelser mellem landsdelene og med en god rejsekomfort blevet gjort til skamme, trods indførelsen af Intercity (IC) timesdriften i K74 med lokomotivtrukne standard (B-vognsmateriel) personvognsstammer.

Allerede i 1975 blev ”Plan 1990” søsat og da der hér stadig ønskedes en overbygning på IC nettet med et ”lyntogsnet” med det ypperste indenfor rejsekomfort og hastighed og som afløsning for MS, MB og MA-lyntogene, blev man jo nødt til at udvikle et nyt lyntogskoncept. Og i 1978 blev der skrevet kontrakt med Scandia om et par prototyper, hvor der skulle tænkes i helt nye baner, bl.a. med hensyn til sikkerhed, kørekomfort, teknik og aptering. Dette blev til de to forskellige teknisk udformede prototype lyntog med levering og prøvekørsel fra 1981. Serieleveringerne påregnedes at skulle ske fra 1985 ff.

Men udviklingen i ”Plan 90” blev allerede i midten af 1980´erne overhalet af helt nye tanker om udviklingen af et nyt standard togsystem, baseret på nye letbyggede 3-vogns dieseltrukne enheder til afløsning af både lyntog som lokomotivtrukne IC-tog. Og dette blev jo som bekendt til IC-3 systemet, hvorfor der ikke var brug for de to Prototypelyntog mere, hverken i drift (2 stk. er meget dyre i drift) som planmæssigt.

Men dette til trods, blev en stor mængde ideer fra netop de to prototypetogsæt anvendt i forbindelse med udviklingen af IC-3 togsættene. Så de to prototypetogæt ”levede” ikke forgæves, men sparede både tid og penge i forbindelse med udviklingen af IC-3.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Selvfølgelig have prototypen nogle uheldige komponenter mv., men det er jo DET en prototype bliver bygget til, at indhente erfaring!!

Kilde: DSB Det nye lyntog, maj 1982, BB Det sidste danske togdesign m. fl.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak