Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lidt om K16 (Generelt)

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 13/9 2015, 00:12 (3148 dage siden) @ Bruger4711

Man kan dog studse lidt over, at man ikke i Danmark vælger symmetriminut 58. Ikke af hensyn til IC-togene, men fordi Tyskland og Schweiz bruger dette symmetriminut.


Giver minuttal 58 en fordel - som fx 57 eller 59 ikke giver?

Jeg har måske ikke forstået det helt endnu.

Ja, det gør det. Det giver nemlig fire minutters holdetid ved knudepunkterne, hvis alle tog skal afgå hel. Hvis man skal skifte tog, har man således også fire minutter til dette. Samtidig har tog, der skal vende, fire minutter til det, mens tog, der skal køre mellem to knudepunkter på en ensporet strækning på cirka to timer, en buffer på fire minutter på deres krydsningsstation.

Hvis du er bekendt med bybusnettet i Aalborg, kan man sammenligne det med, hvordan alle busser mødes i minuttal 12-15, 27-30, 42-45 og 57-00 på busterminalen, hvilket giver symmetriminutterne 13½, 28½, 43½ og 57½ (dette er i weekenderne, mandag-fredag dagtimer og mandag-fredag myldretid arbejdes der med henholdsvis 4-6 og 8 symmetriminutter). Det er dog ikke rigtige symmetriminutter, eftersom busserne IKKE krydser den tilsvarende bus i modsatte retning.

Se i øvrigt dette billede på Wikipedias Wikimedia og den tyske, yderst fyldestgørende, Wikipediaside (den engelske kan også bruges, men den er ikke lige detaljeret).

--
Thomas Rasmussen
[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak