Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ing.dks selvmodsigende artikel om ERTMS (Jernbanen i dag)

af Rask Ingemann Lambertsen, 8/12 2015, 23:51 (3063 dage siden) @ Karl Høst

Hvad er sandheden. I artiklen er der en billedtekst, der siger at ERTMS er indført i Schweiz:

Med ERTMS får lokoføreren alle informationer fra displayet i kabinen. Systemet erstatter det gamle ATC-førerrumssignal. Toget på billedet er fra Schweiz, hvor ERTMS er indført. Foto: Alstom

I selve artiklen fremgår det, at systemet ikke er i drift i Europa?

De nye signaler til jernbanen, som koster 20 mia. kr., risikerer at blive en større skandale end IC4, lyder advarslen til politikerne. Signalerne er ikke gennemtestet i drift nogen steder i Europa.

I ETCS niveau 2 udveksles kørtilladelser m.m. trådløst mellem radioblokcentral og køretøj. ETCS-udgaver i drift benytter en GSM dataforbindelse til dette. Idet en GSM dataforbindelse er kredsløbskoblet (modsat pakkekoblet) optager den transmissionskapacitet al den tid køretøjet og radioblokcentral er i forbindelse med hinanden, også selvom der ikke udveksles data gennem den. På steder, hvor mange førerrum er rigget op samtidigt, vil man derfor løbe tør for radiokanaler.

For ikke at løbe tør for radiokanaler på "større" stationer var det derfor til at starte med på tale, at "større" stationer skulle udrustes med ETCS niveau 1, hvor kørtilladelser i stedet overføres via baliser (og evt. linjeledere). På et eller andet tidspunkt har Banedanmark imidlertid bestemt sig for udvikle en udgave af ETCS, hvor man kan udskifte GSM dataforbindelsen med GPRS, der er pakkekoblet, hvorved der kun bruges transmissionskapacitet på de tidspunkter, hvor der faktisk overføres data. Denne udgave af ETCS er imidlertid ikke i drift endnu, da den ikke er færdigudviklet.

For at artiklen på ing.dk skal give mening, skal den altså læses med den tilføjelse, at det er udgaven af ETCS med pakkekoblet overførsel af data mellem radioblokcentral og køretøj, der ikke er i drift endnu.

Strækningsradioen vil bestå af en GSM-R taleforbindelse. På strækninger, hvor ETCS bruger GSM-R, er/var det så tanken, at de to delsystemer benytter samme GSM-radio og samme SIM-kort?

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak