Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Banedanmark og Offentlighedsloven - I (Jernbanen i dag)

af Thomas Rasmussen (ikke logget ind), 12/2 2016, 22:16 (2995 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Du kæmper en god sag. I Storbritannien har de en portal, der hedder WhatDoTheyKnow (HvadVedDe), hvor menigmand kan slå myndigheden op og med et snuptag indsende en aktindsigt. Typisk får søger et autosvar, der siger "a response will be provided to you by ..." (et svar vil blive fremsendt til dig inden/senest ...) og så en dato et stykke ude i fremtiden. Så går der en uge eller to, og så har man svaret, og det ligger offentligt, så alle britiske togentusiaster ikke skal så indsigt i samme tjenestekøreplaner.

Jeg har selv brugt siden til at søge aktindsigt, og det fungerer upåklageligt. Ydermere har den nemme aktindsigtsøgning ført til, at Transport for London (paraplyorganisation for Londons offentlige transport) begyndte at offentliggøre undergrundslinjernes tjenestekøreplaner på egen hjemmeside, da de fik ny. Her kunne Danmark virkelig lære noget.

Tilbage til Banedanmark:
Jeg er mest interesseret i tillysningerne af sporarbejdstog (L 80xxx, etc.), og her er min strategi at fremsøge toget på Rejseplanen og se første kørselsdag. Dagen efter, toget er kørt for første gang, og så har jeg aktindsigten efter en uge. Hvis det er stort sporarbejde, så indeholder den typisk til- og aflysninger for ALLE berørte persontog, også nogle flere måneder fremme i tiden, hvis sporarbejdet er et langt ét af sin slags.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak