Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland (Generelt)
Faktisk ville jeg tænke, at det var mere oplagt med Haderslevbanen. Haderslev og Vojens er begge større end hhv. Åbenrå og Rødekro, og der er næste dobbelt så langt imellem. Desuden ligger der midtvejs et industriområde nær motorvejen og banen går tæt forbi det tidligere Haderslev Sygehus. Lige nu er der asylcenter, men det er en stor bygning, der sikkert får en anden anvendelse.
Det mest oplagte ville nok være en form for letbanedrift. Dels stiller det mindre krav til sporet, og dels så ville det være muligt at forlænge den i Haderslev enten ad tracheet fra den nedlagte Havnebane, hvor der nu er bygget nyt boligområde på havnen, eller også svinge ind mod centrum og hovedgaden.
Men jeg har ikke set nogen konkrete baner andet end kommunen så vidt jeg ved har besluttet, at tracheet skal bevares for at gøre fremtidig drift mulig.
Haderslev er Danmarks største by uden jernbanebetjening. Men om det så er nok til at man politisk vil poste endnu flere skatteyderkroner i at jernbanebetjene den, er jo så en helt anden sag. Men i politik kan alt ske.
Man kan næppe forestille sig direkte tog f. eks. Haderslev-København; der vil altid skulle være et skift i Vojens. Og besværet mellem at skifte mellem bus og tog er næsten lige så besværligt som at skifte mellem letbane og tog eller mellem tog og tog.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg