Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Reaktivering af banestrækninger i Sønderjylland (Generelt)

af Fwronah, 3/11 2016, 08:38 (2733 dage siden) @ Svend

Tja, det er vel altid godt at have nogle drømme :-) . Man kan sige, at tracéet stadig er til stede, om end at hele sporet skal fornyes og der skal også reetableres sporskifter i både Tønder og i Tinglev til de øvrige strækninger. Og ja, så er der noget med nogle overkørsler.

Hvilke godsmængder er det, der med fordel kan flyttes til denne strækning? Hvilket gods er der tale om?

Jeg kunne forestille mig, at en eventuel reaktivering af strækningen ikke nødvendigvis kun skulle bruges til godstrafik. Man kunne også koble banen sammen med Tinglev-Sønderborg for derved at køre direkte regionaltog mellem disse Tønder og Sønderborg på tværs af Sønderjylland, evt. i timedrift. Den nuværende frekvens Tinglev-Sønderborg (tog hver anden time i begge retninger) er i hvert fald i mine øjne ikke imponerende.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak