Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Minister kommentar (Trafikpolitik)

af shipmik, 28/11 2016, 17:09 (2707 dage siden) @ Svend

Den nu tidligere transportminister har idag denne kommentar i dagbladet Ringkøbing-Skjern. Der kun at sige: Øh..


Udbud stopper ikke direkte tog mellem Struer og København

Hans Christian Schmidt (V), Transport- og bygningsminister

Det er nødvendigt at afklare nogle misforståelser, der er opstået blandt lokale politikere om regeringens planer for udbud af togdriften på strækningen mellem Struer og Vejle. I den forbindelse vil jeg gerne understrege, at regeringens planer om at udbyde Vejle-Struer absolut intet har at gøre med, at der i fremtiden ikke vil være direkte tog mellem Struer og København.

Når der i fremtiden ikke vil være direkte tog, skyldes det alene det faktum, at der ikke er penge nok i Togfonden til at elektrificere strækningen mellem Vejle og Struer, hvilket Togfondspartierne (S, RV, SF, Ø og DF) også har anerkendt. Og når DSB skal til at køre med elektriske tog på hovedbanerne, vil der ikke være dieseltog til rådighed til at betjene fjerntogstrafikken, fordi de gamle diesel-IC3-tog bliver udrangeret.

Derfor vil passagerer, der rejser fra Struer til København i fremtiden skulle skifte fra et regionalt diesel-tog til et el-tog i Vejle, fordi togdriften resten af vejen til København vil være eldreven. Det er et faktum, vi bliver nødt til at tage bestik af, for det vil ske uanset, om det er DSB eller en anden operatør, der har ansvaret for togdriften på strækningen.

Her kan man så vælge ikke at gøre noget og lade DSB fortsætte med at køre togene mellem Struer og Vejle og håbe på det bedste. Men jeg mener, det vil være det rigtige i god tid at undersøge, om man ikke kan finde en bedre løsning ved at lade strækningen fra Vejle til Struer indgå i et kommende genudbud.

Der er nemlig rigtig gode erfaringer med den udbudte trafik i Midt- og Vestjylland, som Arriva driver i dag. Der er høj punktlighed og stor kundetilfredshed på alle deres strækninger. Det synes jeg, vi skal bygge videre på.

For jeg er sikker på, at det for de togrejsende er underordnet, om det er DSB, Arriva eller en helt tredje operatørs logo, der står på siden af toget, når vi er på farten. Det afgørende er, at der er tog at køre i, og at vi kommer frem til tiden.

Ved at tage Vejle-Struer med i et samlet genudbud af de midt-og vestjyske jernbaner kan vi skabe et mere enkelt driftskoncept. Og det vil formentlig betyde bedre punktlighed – altså flere tog til tiden og færre aflyste togafgange mv. Samtidig vil vi kunne sikre en bedre betjening af det kommende sygehus ved Gødstrup, hvis vi tager Vejle-Struer med i genudbuddet.

Der er altså to muligheder. Enten kan vi lade stå til, samtidig med at vi håber på, at problemerne går væk. Eller også kan vi undersøge, om passagererne ikke vil kunne få gavn af, at strækningen indgår i et genudbud, som vi har gode erfaringer med.


Sakset af Bent Mikkelsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak