Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DTU: Laurbjerg giver "underskud" (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 2/3 2017, 11:52 (2614 dage siden) @ UTJ

De enkekte stationer skal heller ikke ses isoleret. Hvis mange flere genåbnes vil det betyde endnu flere der dropper bilen på indfaldsvejen uden tab af andre rejsende, hvis de ekstra genåbnede stationer retfærdiggør et helt andet togsystem. På den måde kan forudsætningerne for beregningerne hele tiden ændres og i sidste ende handler det også om holdninger. Man kan ikke beregne en objektiv sandhed. Hvis DTUs bereginger skulle bruges til noget, skulle det ikke være til at skyde ideerne ned, men at finde ud af, hvad der skal til for at det kommer til at virke.


Vås. Jernbanen står for ca. 6 % af den samlede transport i Danmark. Biler for ca 75-80 %. Resten er bus, gang og cykel. Jernbanen er inferiør og det vil investeringer i nye stationer ikke lave om på. Et standsningssted flytter måske nogle busrejsende over i toget, men ikke meget mere. I stedet burde man byudvikle så det foregik optimalt i forhold til den foretrukne transportform: bilen.

I områder der kan sammenlignes med Laurbjerg er andelen af biltrafik formentlig endnu højere og det vil et tog hver halve time ikke nævneværdigt ændre på. Heller ikke hvis man bygger flere parcelhuse i byen.

Men det kommer ikke til at ske, fordi byudvikling på bilens præmisser er meget destruktiv og mindsker i længden fremkommeligheden. Bilen fylder for meget. Den skaber flere problemer end den løser. Jo flere veje, der bygges, jo endnu flere bliver der brug for. Jo mere der spredes for at gøre plads til veje, jo mere umuligt bliver det at foretage sig noget uden bil. Det er den amerikanske løsning med urban sprawl i gigantiske forstæder, hvor bilejere er fanget i deres hjem omkring kaotiske veje.selv USA forsøger at komme væk fra det. Bilens totale dominans i udkantsområder er måske den væsentligste årsag til selve begrebets eksistens.

Derfor går al udvikling den anden vej. Se bare Aarhus. Noget af det bedste, der er sket jernbanen er den omfattende udvikling omkring Aarhus H, hvor boliger og arbejdspladser i ti-tusindvis opføres. Og det er jo det samme alle steder. "Broen" i Esbjerg åbner snart. Viborg Baneby siger vel sig selv. Men når de gamle bymidter i den grad udvikles og bliver attraktive, skal man selvfølgelig også have forbindelse til de gamle stationsbyer i omegnen.

Men selvfølgelig kan man ignorere dette. DTU kan sikkert beregne sig frem til, at Schweiz skal nedlægge hele deres imponerende jernbane. Jeg tror dog ikke, Schweiz vil følge de gode råd. Det er banen, der vinder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige

På Skinnecykel i Danmark Og Sverige. Pris 90 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak