Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DTU: Laurbjerg giver "underskud" (Trafikpolitik)

af Skjold, 1/3 2017, 14:26 (2615 dage siden) @ ThomasTT

Noget gætværk kan være mere kvalificeret end andet. Her er tale om foreløbige beregninger, og som DTU skriver:

»Der er ikke her regnet på de økonomiske aspekter, såsom driftsvendte udgifter, der er forbundet med en ekstra standsning, bortfald af billetindtægter fra berørte buslinjer mm. Der er heller ikke vurderet kapacitetsmæssige konflikter, der opstår på banestrækningerne samt på Århus H. En samfundsøkonomisk vurdering er heller ikke foretaget. Med udgangspunkt i de foreløbige tal ville det være en hypotese, at de samfundsmæssige nytter er negative.«

Thomas Boberg Nielsen skriver:

»DTU har regnet sig frem til, at 234 kunder pr. dag vil stige på toget i Laurbjerg. Til gengæld vil 480 kunder fra andre stationer undlade at stige på toget, fordi standsningen i Laurbjerg forlænger deres rejsetid.«

Hvis disse tal er blot tilnærmelsesvis rigtige, kommer der næppe færre biler på indfaldsvejene til Aarhus!

Genåbning af Laurbjerg ser med lokale øjne ud til at være en god idé. Lokalt har åbningen af Langeskov tilsyneladende været en succes, men hvad har den samfundsmæssige effekt været?

Lad os afvente den endelige analyse her i foråret, men i et kommunalt valgår kan vi nok imødese en række lokalpolitikere steppe sidelæns på tv-skærmen for at overgå hinanden lige som i sin tid med Langeskov. Med (gen-)åbningen af Langeskov overtrumfede politik jo alt andet.

Venlig hilsen Skjold Christensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak