Rail Baltica til Finland - nu bliver det spændende (Generelt)
1. Togproducenten Talgo er ikke ubetinget den spanske stat. Det har været et aktieselskab noteret på fondsbørsen i Madrid siden maj 2015. Hvis de kan finde eksportmarkeder på sin teknologi til variabel sporvidde, er det fint med mig, især når jeg har lidt aktier i selskabet.
2. I Spanien ombygges hele jernbanenettet næppe til normal bredde. Tog med variabel sporvidde er en god løsning for tog, der skal bruge flere sporvidder.
3. For mig er en teknologi troværdig, når den har vist sig funktionsdygtig ved daglig brug i flere år.
Som antydet ved jeg ikke, om der er smalsporede jernbaner i Danmark, men har forstået, den spanske togproducent Talgo kun leverer variabel sporvidde i deres højhastighedstog og evt. togstammer trukket af lokomotiver. Det er noget af en markering, hvis en evt. lille privatbane køber højhastighedstog til brug på smalsporede jernbaner. Fra DSBs synsvinkel er producenten forkert og både topfart og kapacitet i overkanten.