Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rail Baltica til Finland - nu bliver det spændende (Generelt)

af Peter Christensen, 23/11 2017, 10:31 (2346 dage siden) @ dr42

Jeg gentager: Spanierne er åbenbart af den opfattelse, at Talgo & co ikke er en vedvarende løsning til forskellige sporvidder. Kun en omsporing kan løse problemet. Hvilken grund skulle der være at tro, at samme konklusion ikke gælder for 1520-området?

Ingen. Rusland har sin egen dagsorden og den er næppe den samme som den spanske.
Glem alt om samarbejde, kommerciel udvikling mm.; de argumenter bider ikke på Putin og Co.

Det ses med mellemrum at Norwegian airlines klager over ikke at kunne flyve over Rusland når de skal fra Europa til fjernøsten. Har Rusland travlt med at ændre det? Næ, ikke rigtig.
Det ville ellers være nemme penge at stille luftrum tilrådighed når nu olien ikke fylder pengekassen.
Jeg har været inde på det før, men ikke mødt forståelse for det. Billedligt talt, så er russerne et steppefolk, som nødigt lader andre ind på deres territorium. Bevares, den enkle russer kan være ganke fornuftig; det er mere hele det administrative system/politik jeg sigter på.
Derfor ombygger russerne ikke noget som helst. Du kunne jo starte en bevægelse i rusland med omsporingen som formål. Uheldigvis skal du så registreres som udenlandsk agent med al det chikane, som det medfører...det tvivler jeg sq på at du gider i flere år.
At bygge bredspor til russiske grænser - god fornøjelse med at overtale polakkerne, som HADER russerne og begejstringen for EU er vidt også til at overse.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak