Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tal for international togtrafik (Generelt)

af UTJ, 8/9 2018, 13:55 (2058 dage siden) @ kme

Tager man de 834.000 til Tyskland for pålydende er der nul forretning i det. Det er 2300 passagerer dagligt fordel på to helt separate linjer (fra/til Aarhus eller København) og fordelt på 4-6 afgange fra hver destination dagligt, ja, så er der ikke nogen forretning.

Skal der laves en forretning skal der satset virkelig aggressivt med fx. to-timers drift. Det bliver dyrt de første fem-ti år.

.
Det er en lidt primitiv kalkulation. Det er vel provenu pr tog og pr passager som er interessant - ikke at maksimere antal rejsende. Det sidste gøres lettest ved at forære ydelsen væk.

4-6 daglige afgange på de rigtige tidspunkter kan sådan set godt være det optimale. Mantraet med "Stundentakt" er en underskudsforretning af rang, men jeg ved godt at netop "stiv køreplan" er et kollektivt dogme i dansk kollektiv trafiktænkning.

I dette tilfælde indkøber DSB jo tog som kan anvendes i alle trekantens ben så der er intet forgjort i dette - hvis Hamborg ikke giver forretning kan man jo sætte dem ind på København-Århus, altså såfremt Banedanmark ellers vil immunisere og elektrificere til Århus, hvilket intet tyder på.......


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak