Seat61-tog-video - 1. klasse i IC4 til grin (Jernbanen i dag)
Derudover, ved at gøre 1.og 2. klasse ens, så kan DSB let flytte rundt på pladserne. Hvis der fx. er større efterspørgsel efter 2. klasse pladser, så kan man inddrage 1. klasse afdelingen og omvendt.
Men det er jo absurd på DSB 1. klasse at skulle betale mindst 60% ekstra for et identisk 2. klasses IC4-sæde, bare for at få en kop kaffe og et æble etc.
Det ville være billigere at købe 2. klasse + kaffe + æble etc. fra salgsvognen.
1. klasse i IC4 er dermed til grin.
Jeg forventede absolut ikke så vilde sæder som i det italienske tog - men i det mindste noget på niveau med 1. klasse i IC3.
Det er muligt at nogle teknisk anlagte planlæggere hos DSB ønsker fleksibilitet, men de forstår sig tydeligvis ikke på at drive forretning over for business-segmentet.
Jeg (eller min chef/arbejdsgiver) har med glæde betalt for 1. klasse i IC3 mellem København-Århus, men med IC4 kunne vi ikke drømme om det.