Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Seat61-tog-video Italien-Schweiz - glem flade Danmark og IC4 (Jernbanen i dag)

af Hedegaard, 5/7 2012, 08:55 (4315 dage siden) @ PD Hansen


"Executive class" med kun 2 sæder i hele togets bredde får IC4's komisk lighedsromanticerende "1. klasse" til at ligne en kreaturvogn.

Selvom at det er en fed indretning, så kan jeg godt forstå hvorfor DSB ikke vælger sådanne løsninger.
Det tager relativ kort tid at køre med tog i Danmark, og det er de færreste som tager hele turen fra Kbh til Frederikshavn.
Rigtig mange bruger IC-togene til lokale rejser, hvilket vil sige at der er brug for at kunne få så mange rejsende med som overhovedet muligt.

Sådan nogle luksus-kupeer vil optage alt for meget plads, og så vil de i øvrigt være fuldkommen overflødige, hvis toget i løbet af dagen skal indsættes som Regionaltog eller på en kort IC-afgang.
Husk på at de omtalte højhastighedstog kun kører på specielle strækninger, hvorimod i Danmark bliver IC-materiellet anvendt overalt, til tider sågar på små strækninger som Svendborgbanen.

Derudover, ved at gøre 1.og 2. klasse ens, så kan DSB let flytte rundt på pladserne. Hvis der fx. er større efterspørgsel efter 2. klasse pladser, så kan man inddrage 1. klasse afdelingen og omvendt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak