Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes (Generelt)

af Niels Bak, 20/9 2012, 14:47 (4259 dage siden) @ Fysikeren

Det er foruroligende, men det er måske alle mindre samfunds skæbne (ikke tilfredsstillende) men det argument han benytter sig af, at man så skal tage busser andre steder fra, den holder ikke. Der skal man have et bedre argument, fordi de kan jo bare købe nogle flere busser og der er ledige folk nok til at køre dem. Så find et bedre argument til transportministeriet.


Se lyst på det: Ministeren bekymrer sig om, hvordan banen udnyttes bedst muligt. Små lokaltog der ikke har mange passagerer eller store tunge godstog?

Faktisk er det jo ikke godstog, men passagererne i landsdelstrafikken man mangler plads til. Godstogene bliver i fremtiden sendt over Fehmern.

Jeg håber virkelig at der ikke ryger flere stationer fra landkortet end der har gjort.


Hvorfor skal stationerne ikke flytte med, når befolkningen flytter? Dvs. fra landsbyerne til forstæderne ;)

Og så må man udvikle de mindre byer lidt mere ikke med kæmpebyggerier men mindre nye bebyggelser og riv faldefærdige huse ned.


Lad os nu være ærlig: De fleste unge gider ikke bo i landsbyerne, og de affolkes dermed over tid, hvorfor langt de fleste af landsbyerne ikke har nogen fremtid. Lad os afvikle dem og derfor også deres tilhørende småstationer ;)

Pointen på banen her er jo at det ikke er et udkandtsområde, hvor alle flytter fra. Strækningen er attraktiv for folk, som gerne vil have lidt luft, men arbejder i Odense eller trekantsområdet. Flere af dem ville kunne udvikles, hvis man havde villet. Især Odense kommunes byggen forstæder i alle andre retninger end dem, der har banebetjening er en bommert.

Men når det er sagt, så har du ret i, at i hvert fald hvis man nøjes med de fire små, så er det meget små byer, og grundlaget for et togstop er i dag spinkelt.

I sidste ende er jeg villig til at acceptere, at nogle af de mindste stop bliver nedlagt, fordi en bedre drift på hovedbanen vil gøre mere for at udvikle togdriften i Danmark. Men jeg savner som sagt stadig en grundlæggende vision for udvikling langs med jernbanenettet uden for hovedstadsområdet og jeg savner nogle beregninger på, hvad det ville koste at skaffe mere kapacitet ved nogle mindre anlægsarbejder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak