Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes (Generelt)

af Fysikeren, 22/9 2012, 13:10 (4266 dage siden) @ Casper

Der findes tre spor i både Kauslunde, Ejby, Årup og Tommerup. Kan man ikke lade regionaltoget blive overhalet på en af dem, det troede jeg egentlig allerede man gjorde?

Det gør man også i Ejby på visse afgange.

De fire mindst brugte stationer har så vidt jeg ved kun haft totimersbetjening i det sidste år, det spiller naturligvis ind på passagertallet, så det ville være meget unfair at lægge de tal til grund for en lukning. Men det er set før - det hedder udsultning. Jeg troede ellers den aktive udsultningspolitik var noget man kun brugte for 30-40 år siden, men ikke i dag.

Der blev for et år siden offentliggjort nogle tal, dvs. før denne ændring til to forskellige togsystemer, og allerede havde de fire små stationer færre passagerer tilsammen end den femtemindste. Kan ikke lige i dag genfinde tallene.

Hvis man indregner alle investeringerne i anlæg af veje, busdrift, og forringelse for borgerne, stagnation, osv., så er det ikke sikkert nedlæggelse af stationerne er en fordel.

Men forskellige kasser. Dropper man togbetjeningen af disse stationer, så er det kommunerne der hænger på busserne ;)

Det kan selvfølgelig virke lovende at nedlægge de små stationer og åbne Erritsø, men man skal også tænke på at nedlæggelse af eksisterende strukturer har større negativ effekt, end åbning af nye strukturer. For det tager tid før folk bruger de nye strukturer, og Erritsø er vel allerede knyttet ind i Fredericias busdrift. Men man mærker klart afsavnet af de gamle strukturer.

Uden at have tal for det, tror jeg Erritsø ret hurtigt ville kunne få flere passagerer end de andre stationer, nok også til sammen. Erritsø ligger dog på den rigtige siden af Snoghøj, så ikke så stort et problem med et ekstra stop her.

Banen over Vestfyn burde forlængst have været udbygget som kystbanen (to sidespor for standsende tog ved stort set alle stationer), eller også burde man bygge den erstatningsbane for hurtige tog man har snakket om.

Alt for mange overhalinger undervejs gør ikke dette lokale regionaltog mere attraktivt. I dag har man jo opprioriteret hvert andet regionaltog med IC3, færre stop og ingen overhaling undervejs. Spørgsmålet er jo rent ud sagt, om ikke dette skaber flere passagerer end det man taber på de små stationer.

Hvad blev det i øvrigt til med overhalingssporet ved Tommerup? Det har været udredt mindst siden 2006. Blev det syltet? opgivet?

Det er blevet opgivet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Veterantog kalender
Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak