Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes (Generelt)

af Niels Bak, 20/9 2012, 22:29 (4259 dage siden) @ Fysikeren

Faktisk er det jo ikke godstog, men passagererne i landsdelstrafikken man mangler plads til. Godstogene bliver i fremtiden sendt over Fehmern.


Der kommer godstog over Femern, men langt fr alle, især i starten. Tyskerne kan, som det er i dag, vente med at udbygge banen på deres side til dobbeltspor til 2028, og broen over Femersund skal slet ikke udbygges, hvis jeg har forstået det korrekt. Jo en grund til, at banen i Sønderjylland udbygges til dobbeltspor.

Ja selvfølgelig forsvinder de ikke alle sammen, men der bliver færre end i dag. Efter hukommelsen mener jeg man på hovedbanen går ned fra to godskanaler i timen til en, og lige som regionaltogene, så tager godstogenen ret meget kapacitet. Så det var fordi du skrev, at passagererne måtte vige for tunge godstog, at jeg reagerede. Jeg mener ikke det er problemstillingen på i den her sag (og det er heller ikke det, der står i artiklerne, hvor godstog slet ikke er nævnt). Men under alle omstændigheder er der jo næsten 10 år til Fehmern åbner, og indtil da bliver belastingen, også med godstog, formentlig blot tættere.

Pointen på banen her er jo at det ikke er et udkandtsområde, hvor alle flytter fra. Strækningen er attraktiv for folk, som gerne vil have lidt luft, men arbejder i Odense eller trekantsområdet. Flere af dem ville kunne udvikles, hvis man havde villet. Især Odense kommunes byggen forstæder i alle andre retninger end dem, der har banebetjening er en bommert.


Det kan vi hurtigt blive enige om, er lidt tosset. Odense bør naturligvis bygge ud i retning af banen (medmindre der er gode grunde der taler imod det, f.eks. unikke naturværdige eller andet). Men lad os antage at Odense så gør det i fremtiden, ville det så ikke være en idé at nedlægge de fire små stationer, og så i stedet bygge nogle nye i forstæderne til Odense (her er Holmstrup lidt et særtilfælde), og evt. også i Erritsø/Snoghøj?

Holmstrup ligger på en flad mark, som i hvert fald ikke ligner et område med fredningsproblemer. Dog mangler der nok tilkørselsveje til en større udbygning, og det er sikkert derfor Odense har satset i andre retninger. Man har simpelt hen ikke set potentialet i banen. Også Kauslunde kunne sikkert udvikles, og hvis man vil - og er villig til at putte penge i mere kapacitet - er der som du skriver helt nye muligheder enten i eksisterende byområder i Erritsø og i Åløkke i Odense eller byudvikling ved Elmelund i byens udkant, hvor der i forvejen ligger en stor handelsskole lige op ad banen, men ikke ret meget andet. Ved Skalbjerg og Bred løber man til gengæld formentlig ind i naturinteresser, da de ligger midt i det ret unikke dødislandskab omkring Vissenbjerg. Når det gælder de øvrige stationsbyer langs banen, så kender jeg ikke lokalforholdene godt nok.

Men når det er sagt, så har du ret i, at i hvert fald hvis man nøjes med de fire små, så er det meget små byer, og grundlaget for et togstop er i dag spinkelt.

I sidste ende er jeg villig til at acceptere, at nogle af de mindste stop bliver nedlagt, fordi en bedre drift på hovedbanen vil gøre mere for at udvikle togdriften i Danmark. Men jeg savner som sagt stadig en grundlæggende vision for udvikling langs med jernbanenettet uden for hovedstadsområdet og jeg savner nogle beregninger på, hvad det ville koste at skaffe mere kapacitet ved nogle mindre anlægsarbejder.


Jeg synes det er acceptabelt at nedlægge stationer, hvis jeg har en fornemmelse af, at der generelt sker en positiv udvikling af banen. Nu er disse fire stationer aktuelle, men ser vi over de senere år på statens banenet, så har der været en positiv udvikling i antallet af stationer, hvor bl.a. Hedensted er genåbnet, hvilket jeg betragter som en særdeles god ting.

Enig. Hvis der ikke er plads til flere stop, så hellere et i Erritsø, der betjener mange, end f.eks. Bred bare fordi de altid har haft en station. I forvejen er i hvert fald nogle af dem nede på stop hver anden time, og det er ikke til noget alligevel. Men Transportministeriet lægger også op til muligvis at sløjfe regionaltogsdriften helt, og ikke bare de fire stationer, og det ligner altså at smide lidt mange børn ud med badevandet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak