Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes (Generelt)

af Niels Bak, 20/9 2012, 12:22 (4259 dage siden)

Transportministeriet opfordrer til at lukke fire regionaltogsstationer på Vestfyn - eller helt indstille regionaltogene mellem Odense og Fredericia.

Problemet er, at togene med de mange stop tager uforholdsmæssigt meget kapacitet på den pressede bane. Desuden er passagertallet lavt på de mindste stationer og derfor er togdriften temmelig dyr.

se omtale i Fyens Stiftstante: http://www.fyens.dk/article/2157049:Storskaerm--Vestfynske-togstationer-i-fare

og DR Fyn: http://www.dr.dk/P4/Fyn/Nyheder/Fynogoeerne/2012/09/17/175908.htm

Det er med ret blandede følelser, jeg læser om planerne. Det er lidt et valg mellem pest og kolera. Jeg kan godt se argumentet om, at det er intercity/lyntogsdriften, der må prioriteteres, og problemet bliver ikke mindre, når den nye bane over Køge giver ekstra kapacitet/mulighed for flere tog ind til København. På den anden side, så har vi ikke brug for flere lokalsamfund, der taber deres togforbindelse.

Jeg har også lidt spørgsmål til planerne, som ikke bliver besvaret i artiklerne:

For det første må flytningen af en stor del af godstrafikken efter Fehmern-forbindelsen åbner da give lidt ekstra kapacitet på ruten.
For det andet - hvorfor pokker har kommunerne på ruten (som sikkert vil hyle højt over det her) dog ikke satset på at udvikle deres stationsbyer. Holmstrup er en oplagt satellitby til Odense, men der er ingen planer i kommuneplanen. Når det gælder Bred og Skalbjerg, så lagde den daværende Vissenbjerg kommune al udvikling oppe på bakken i selve Vissenbjerg. Modbilledet findes på Sjælland hvor Køge og Roskilde kommuner (tror jeg det er) har planer for udvikling i Borup og Viby for at få passagertallet op på et volumen, der retfærdiggør halvtimesdrift.
For det tredje - hvordan passer en genåbning af Langeskov øst for Odense ind i det her? Genåbningen uden om den ellers igangværende screening af flere andre mulige nye stationer/genåbninger har hele tiden virket på mig som daværende H.C. Schmidts kasten valgflæsk ud op til seneste valg. Og hvad med Erritsø, som er blandt dem, som skulle undersøges i henhold til det seneste trafikforlig og som i Trafikstyrelsens rapport om stationsstrukturen for nogle år siden, var den der viste aller bedst potentiale... Med andre ord: Er de relevante trafikpolitikere, som klart har signaleret noget andet i det seneste trafikforlig med på det her?
For det fjerde - hvad skulle der til af mindre kapacitetsforbedringer (overhalingsspor ved udvalgte stationer etc) for at give kapacitet til både regionaltog og intercitytog. Ville det ikke være en ide at undersøge det først, inden man lukker stationer?

Med lidt frustreret hilsen

Niels Bak


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak