Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Små stationer kan blive ofre for intercitytogenes succes (Generelt)

af Casper @, 22/9 2012, 04:09 (4258 dage siden) @ Niels Bak

Der findes tre spor i både Kauslunde, Ejby, Årup og Tommerup. Kan man ikke lade regionaltoget blive overhalet på en af dem, det troede jeg egentlig allerede man gjorde?

De fire mindst brugte stationer har så vidt jeg ved kun haft totimersbetjening i det sidste år, det spiller naturligvis ind på passagertallet, så det ville være meget unfair at lægge de tal til grund for en lukning. Men det er set før - det hedder udsultning. Jeg troede ellers den aktive udsultningspolitik var noget man kun brugte for 30-40 år siden, men ikke i dag.

Holmstrup ligger godt nok meget lavt med 13 passagerer i trafiktællingen, men man skal huske at den bare er lavet på et enkelt døgn. Usikkerheden er meget stor når tallet er så lavt. Så det ville være ret uoverlagt at nedlægge en station alene på det grundlag, uden nærmere undersøgelse.

Hvad angår Bred og Skalbjerg, så betjener de Vissenbjerg, som allerede har busser i halvtimedrift til Odense. Tror reelt ikke banen her er så vigtig i den kollektive trafik.

Som tidligere beboer i Bred vil jeg lige nævne, at der er cirka 5 km gåtur fra begge stationer og ind til Vissenbjerg by.

Afstanden fra Bred og Skalbjerg til Vissenbjerg er nu snarere 2-3 km ifølge kortet. Men det er nok rigtigt at de primært betjener byerne selv og ikke Vissenbjerg.

Odense-Middelfart er et ret specielt eksempel på fortsat lokaldrift på en fjernbane, selv om byerne er meget små. Noget som ellers forlængst er nedlagt andre steder i landet. Det skyldes jo netop, som Hedegaard er inde på, at byerne ville være svære at betjene med bus. De ligger ikke langs en gennemgående vej.

Hvis man indregner alle investeringerne i anlæg af veje, busdrift, og forringelse for borgerne, stagnation, osv., så er det ikke sikkert nedlæggelse af stationerne er en fordel.

Det kan selvfølgelig virke lovende at nedlægge de små stationer og åbne Erritsø, men man skal også tænke på at nedlæggelse af eksisterende strukturer har større negativ effekt, end åbning af nye strukturer. For det tager tid før folk bruger de nye strukturer, og Erritsø er vel allerede knyttet ind i Fredericias busdrift. Men man mærker klart afsavnet af de gamle strukturer.

Banen over Vestfyn burde forlængst have været udbygget som kystbanen (to sidespor for standsende tog ved stort set alle stationer), eller også burde man bygge den erstatningsbane for hurtige tog man har snakket om.

Hvad blev det i øvrigt til med overhalingssporet ved Tommerup? Det har været udredt mindst siden 2006. Blev det syltet? opgivet?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak