Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mørkegrønt i AM-signaler (Var: De sidste AM/DS'er) (Billedegætterier)

af Jens H. Bondesen, 14/11 2013, 12:49 (3816 dage siden) @ Flemming

Go'middag :-)

Det bør bemærkes at der i citerede SOBD (2006) står på ældre typer linieblok Da jeg startede i DSB i 1982 var begrebet indført / eller ihvertfald almindelig kendt blandt lokomotivpersonalet, nu er begrebet "nyere tid" jo en særdeles variabel størrelse - andre må afgøre om 1982 er nyere tid, i denne forbindelse. Egentlig må fænomenet jo kunne ses på tilfældige billeder, der er taget på strækninger hvor begrebet "mørkegrønt" eksisterer - det kunne være interessant hvis nogen kunne fremvise foto med en AM på mørkegrønt.

Funktionen, der kaldes mørkegrøn, findes i hvert fald på AM-signaler på linjebloktyperne 1951, 1954, 1957, 1967 og 1969 (er ikke helt sikker på 1977). Den er tilsyneladende original på de nævnte typer.
Jeg kan ikke huske om den også fandtes på "amerikanerblokken" (f.eks. AM-signalerne mellem Nørrebro T og Fuglebakken T). "Amerikanerblokken" var fra 1930'erne - muligvis endnu tidligere.

Udtrykket "mørkegrøn" hørte jeg første gang i 1970'erne, og jeg er næsten sikker på at det var sing Ole Faurhøj, der fortalte om det. Udtrykket kan sagtens være ældre.

PS. Siden ATC blev indført (jeg mener det var lige først i halvfemserne), har man målt på signallamperne, hvilke der er tændt og hvilke der er slukket. Det vil sige at man er afhæningig af at alle lamper er tændt for det ønskede / mulige signal billede og det betyder at man er nødt til at have AM signaler på mørkegrønt (tændt)for at få korrekt visning i ATC signalet på førerbordet.
3 grønne opstod vist som en følge af at man kan "se" op til 5 km frem på førerrumsignalet - jeg har dog aldrig set det beskrevet i ATC instruks eller andre steder.

3 grønne stammer rigtigt nok fra indførelsen af ATC. Ved korte blokafsnit gav 2 grønne ("kør igennem") ikke information om frit spor tilstrækkelig langt frem til at køre hurtigere. Derfor måtte der var det nødvendigt at etablere information om at der var frit 3 blokafsnit frem, og denne information fik hurtigt betegnelsen "3 grønne."

--
Venlig hilsen
Jens H B


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak