Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

S-Tog linje M (Jernbanen i dag)

af esni, Frederikssund, 31/7 2014, 22:04 (3558 dage siden) @ Fysikeren

Tak for forklaringen om "til- og fratrækning" af S-tog med ME fra Høje Tåstrup til Ny Ellebjerg. Det er lidt af en manøvre.
Det er bare uforståeligt for mig, at de mennekser, der har planlagt S-togets banestruktur ikke har sørget for et system med flere altanative muligheder. Det er ufatteligt.


Tror ikke du skal rette kritikken mod planlæggerne, men snarere politikernes prioriteringer. Men hvad er de reelle muligheder? Ser kun to: Danshøj og Vigerslev/Ny Ellebjerg, hvis formålet er, at tog fra de nordlige baner skal kunne komme til de sydlige baner (og værksted) uden om Boulevardbanen.

Danshøj vil enten kræve en meget skarp kurve og formentlig nedrivning af nogle opgange i det nordvestlige hjørne, eller at man genbrugte sporet, der forbandt nord og vest i Vigerslev. Men så skal der formentlig en bro til at føre dette spor under fjernbanens vestgående spor ved Hvidovre Fjern.

Vigerslev/Ny Ellebjerg kunne gøres ved at forlænge spor 11 eller 12 ind op til Køgebugt-banen i retning mod Sjælør, men så kommer togene til at vende forkert, hvilket vist kræver en del ekstra godkendelse at få dem til at kunne køre "spejlvendt".

Og hvor tit vil der være brug for sporet i forhold til at hvad det koster i anlæg?

Strengt taget, så er der vel også en teroretisk mulighed for at etablere den forbindelse fra Ringbanen til Frederikssundbanen, som blev påbegyndt men aldrig færdigbygget. Jeg kan dog ikke huske om der i tidens løb er blevet bygget på traceen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak