NJ kan ikke købe de tog som DSB lejer (Jernbanen i dag)
Og nu er aftalen så underskrevet: nordjyske.dk
Hvis det som tidligere har været meldt ud, at der skal købes nye tog som sættes i drift i 2017, så må det vel blive nogle af de første tog efter de nye TSI-regler? Så er det vel NJ og ikke DSB er der den store prøveklud?
Vi får nok snart at vide, hvilke nye togsæt det er NJ har tænkt sig at anvende (købe/lease) til kørslen, når/hvis de ikke kan få love til at anvende de Desiro-togsæt (MQ) som DSB i dag anvender på Fyn og Odder-Aarhus-Grenå.
Hej Svend
Som skrevet står i artiklen (og som nævnt af "generaldirektøren" længere oppe i tråden), så er premieren udskudt til 2017, fordi, citat:
"...i sidste uge viste det sig, at der først i 2017 kan skaffes tog til strækningen".
Så DSB har frist indtil da med at få lave nogle køreklare tog ud af det dyrekøbte italienske isenkram, der hober sig op rundt omkring - eller eventuelt at give MR-togene lidt tiltrængt "kærlighed", sådan at de eventuelt vil kunne holde DSB kørende indtil 2023.
Måske ville dette kunne frigøre MQ'erne - og omvendt frigøre DSB fra lejemålet heraf.
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen