Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Angående Argentina II, Ushuaia (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 12/9 2015, 18:15 (3149 dage siden) @ Hans T. Møller

Vi haster tilbage i bus til mere beboede egne. Patagonien er øde - her er enkelte fårefarme, men ellers ser jeg ræve, vilde lamaer, flamingoer og nanduer, en slags strudse. På et tidspunkt indhenter vores bus en flok, chaufføren sænker farten, og dyrene deler sig i to grupper, en i hver side af vejen. Og så er der flokkens dummepeter, som ikke kan beslutte sig og bener afsted foran os...

Vi skal op og besøge den berømte 750 mm-bane ”La Trochita”. Peter Wiese har i en anden tråd berettet om banen og vist flotte billeder. Jeg kan måske supplere en smule:

Da jeg besøgte banen i april 2012, var der ordinær veterantogsdrift om lørdagen på to delstrækninger: Fra den sydlige endestation ved byen Esquel til Nahuel Pan, og fra byen El Maitén - hvor banens værksteder ligger - mod syd til Desvio Thomae.

Sporet ejes af den argentinske stat, men provinsen Chubut står for driften, og det kan øjensynligt godt løbe rundt, for banen ligger i et velbesøgt turistområde. Billetterne koster omkring 130 kr for udlændinge, mens voksne argentinere slipper med 70.

Desværre blev min tur fra Esquel til Nahuel Pan afbrudt på grund af vejrforholdene! Nogle kilometer fra Esquel passerer banen tværs over en dal, der virker som en vindtunnel. Hvis blæsten er for kraftig, må turen aflyses, for en gang blæste taget af en vogn på dette sted.

Vores tog stoppede, og to mand løb frem med en vindmåler. Desværre var grænseværdien overskredet, så vi måtte bakke hele vejen tilbage, og billetterne blev refunderet.

Her er lidt fotos fra Esquel:

[image]

No. 4 - en af banens Baldwin-maskiner - er trækkraft på dagens tog. Her nærmer det sig endestationen.

[image]

Toget er populært til familieudflugter - og mange vil gerne foreviges foran maskinen

[image]

Det lille maskindepot i Esquel

[image]

Afgang fra Esquel. Herren, der fotograferer på kloshold, syntes åbenbart, at hans motorcykel skulle med på mit billede


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak