Angående Argentina II, Mendoza (Generelt)

af Hans T. Møller @, Risskov, mandag 14. september, 2015, 17:05 (1470 dage siden) @ Hans T. Møller

”La Trochita” ligger i udkanten af en område med en del turisme. Om vinteren er Esquel et kendt skisportsted, og 200 km nord herfor er San Carlos de Bariloche centrum i en nationalpark med bjerge og søer.

Bariloche er som tidligere nævnt endestation på en strækning ud til Viedma ved kysten, men persontrafikken var midlertidigt indstillet, da jeg kom forbi. Så vi tager 950 km mod nord-nordøst som fuglen fyver og havner i Mendoza, hvor Argentina-tråden i sin tid startede.

Jeg kan bringe yderligere et par billeder fra Mendoza, og næste gang vil vi slutte af med at køre op til den chilenske grænse - i bus - men sporet fra den metersporede Trasandino-bane ligger der endnu og følger vejen mange steder.

[image]

Stationen i Bariloche - en ganske nydelig bygning - men området er er heller ikke blandt de fattigste i Argentina.

[image]

Den ene endestation for nærbanen i Mendoza findes på byens gamle hovedbanegård, hvor man har bevaret signalbroen for udkørsel mod syd.

[image]

Endestationen Guiterrez ligger 12,5 km ude i den sydøstlige del af Mendoza. Banens maskindepot ligger her, men jeg nåede ikke at få taget et foto af det

[image]

Strækningen fortsætter efter Guiterrez. Såvidt jeg kan se, er der tale om den gamle hovedlinie til Buenos Aires. Der er højrekørsel på nærbanen, og toget skifter må spor.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Togbelysning
Togbelysning
Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.


 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen