Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat (Trafikpolitik)

af Niels Henrik Holst, Aarhus, 22/12 2018, 21:05 (1951 dage siden) @ mpp

Argumentet for at betale broen tilbage hurtigere end den bliver afskrevet er, at man ellers ville ende med langt mere i rente


Enig. Men så længe, man har råd til at betale både renter OG afdrag, er man jo på rette spor.

Det svarer nogenlunde til, at man køber et hus og betaler renter og afdrag hvert år, indtil gælden er betalt. De første år betaler man mange renter og afdraget er lavt. Senere ændrer det sig.

For så vidt angår Kattegatforbindelsen kan man så vælge mellem følgende løsninger:

Løsning 1: Vi vælger af betale forbindelsen over 40 år. Det har vi ikke råd til. Så forbindelsen bliver ikke til noget.

Løsning 2: Vi vælger at betale forbindelsen over dens levetid eller hurtigere. Det har vi råd til. Og brugerbetalingen vil være nogenlunde konstant over forbindelsens levetid.

Storebæltsforbindelsen er snart betalt. Man kan så vælge at gøre det gratis at køre over den. Eller man kunne vælge at lade brugerne betale for de løbende driftsomkostninger. Eller man kunne vælge at lade forbindelsen fortsætte som en cashcow (dvs. med de nuværende takster). Det er en politisk beslutning. Men forbindelsen er der og kan bruges af de, der ønsker det og er villige til at betale for det og forbindelsen belaster ikke skatteyderne.

Noget tilsvarende kan vi gøre med Kattegatforbindelsen - også selv om der skal investeres 136 mia. kr.

Venlig hilsen

Niels Henrik Holst


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak