Afvikling af jernbanen (Generelt)

af ThomasTT, søndag 14. april, 2019, 10:58 (4 dage siden) @ Togbus

Mest realistisk i løbet af få år er at Vestbanen kører videre mens man mellem Århus og København kører med bus. Og når man på et tidspunkt begynder at ville gøre noget ved strækningen mellem Fredericia og Århus og indsætter togbusser i flere år, forsvinder de sidste togpassagerer - lidt ligesom transportløsningen fra Århus mod Grenå og Odder.

Skribenten er helt sikkert virkelighedsfjern, thi han ved ikke at jernbanen er under afvikling på store strøg - godt hjulpet af de organisationer som er sat til at drive den.

Øh.. grenåbanen havde voldsom vækst lige op til lukningen, og det skal nok komme tilbage og vokse videre. At den nu kaldes letbane er underordnet. Det er en jernbane. Og den vil køre hurtigere end nogensinde og med flere passagerer end nogensinde.

Hvordan kan man konkludere, at noget i historisk stor vækst snart lukker?

At baneprojekter tilsyneladende håndteres dårligt i Danmark både økonomisk, politisk og teknisk er i den henseende mindre væsentligt. Måske det bliver bedre med træning, for der kommer mange nye projekter.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne
Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.
 Læs artiklen 

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen