Avatar

Afvikling af jernbanen (Generelt)

af mss ⌂, søndag 14. april, 2019, 13:49 (4 dage siden) @ Henrik Hansen

Desværre er Cepos måske ikke så langt fra virkeligheden - DSB gør i hvert fald en effektiv indsats, for at fjerne så mange kunder som muligt iflg. dette indlæg:

https://www.jv.dk/debat/Nationaliser-DSB/artikel/2706361

DSB - og jernbanen - står ved en korsvej, enten forsætter man afviklingsplanerne så de pt. pågår, eller også må man 'opfinde' et nyt DSB, der har kunden i fokus og ikke som nu ministeren - men det kræver omfattende politisk mod og handlekraft...

Og så er der lige entreprisevirksomheden. Den skader i sin nuværende form jernbanen.
Omkostningerne ved de store sporarbejdsmaskiner er blevet så høje at man i dag foretrækker at lukke en strækning helt i en given periode så man kan arbejde i døgndrift, i stedet for kun at arbejde om natten og/eller i weekender. Angiveligt fordi maskinerne koster mange tusinde kroner i timen, uanset om de arbejder eller ej. Det må man kunne gøre et eller andet ved? Omkostningerne i stilstand handler vel først og fremmest om (teoretisk) tabt fortjeneste. En beregning lavet i forbindelse med anskaffelse af materiellet. Er det for urealistisk? Optimalt ville det nok være det bedste at firmaerne satte flere stilstandstimer ind i deres cost/benefit regnskab. Så må afbetalingsperioden blive lidt længere og entrepriserne blive lidt dyrere, til gengæld slipper man for at kunderne bliver gidsler. Men jeg ved godt at der er et mega prispres på området, så der skulle laves nogle kollektive aftaler.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 8500 fotos i over 200 albums


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen