Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

CBTC Jægersborg / Klampenborg - Ryparken / Svanemøllen (Generelt)

af mikedk2100, 29/5 2019, 17:39 (1806 dage siden) @ KKLD

Gad vide hvor meget man kan forvente i forbedret rejsetid når det hele er færdigopgraderet og om der vil køre flere tog nu hvor der cirka kan køre en tredjedel flere tog (90 sekunder mod 120 sekunder).

Hvis der ikke er nok vogne så kunne der være kortere tog, men flere afgange.

Jeg tror ikke på, at der kommer en forbedret rejsetid på s-banen - uanset om vi taler, når hele signalsystemet er skiftet i 2022 eller når/hvis der engang kommer førerløse S-tog. Ad 1 fordi signalsystemet ikke giver højere hastighed, og så er der kun muligheden at springe flere stationer over, hvis toget skal hurtigere frem. Man går snarere den modsatte vej, altså med flere standsningssteder. Ad 2 fordi når/hvis der kommer førerløse S-tog, så vil man enten beholde de nuværende standsningsmønstre eller lave weekendkøreplan døgnet rundt = der kører rigtig mange S-tog hele tiden, men de standser også ved hver eneste station.

Det sidste ser ministeriet/den tidligere minister jo som en stor fordel: At der fx kan køre S-tog fra Høje Taastrup til København hvert femte minut døgnet rundt, mod at toget er 4-5 minutter længere om turen. Det kender vi jo fra weekendkøreplanen på S-banen til Køge, hvor linje A standser konstant på de 51 minutter toget er om at trille fra Kbh til Køge. Og der har jeg endda ikke lagt tid ind til at komme hen til Østerport - det er 10 minutter ekstra. I bil er man på samme tid nået til Karise og familiens indkørsel - gæt, hvad jeg vælger, når familien skal besøges...

Men tilbage til signalsystemet, når det hele er færdigopgraderet i 2022. Nej, der vil heller ikke køre flere tog, for DSB har ikke flere S-tog at køre med. Det er derfor, der er for små tog og ikke plads nok i myldretiden - alt er simpelthen ude at køre. Man vil heller ikke dele de S-tog, der har 2 vognsæt, for at køre flere tog - så skal der jo også betales løn til endnu en lokofører.

Flere tog kommer tidligst, når fremtidens S-tog er på skinnerne. Der er man stadig langt fra overhovedet at bestille dem, og det kan tage endog meget langt tid. Tænk på, at i 2012 med "der kommer en god løsning i morgen" blev startet en proces op med at få udskiftet IC4. Det er de tog, som vi (måske) kan forvente kører i 2024-2025, 12-13 år efter.

Så jeg tror slet ikke på, at der kommer flere S-tog eller førerløse S-tog før tidligst midten af 2030erne. Det er med at væbne sig med tålmodighed, når det gælder jernbanen, desværre.

Mvh
Michael


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak