Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et surt opstød, nok mere mangel på viden? (Generelt)

af Steff, 2/6 2019, 09:32 (1790 dage siden) @ Jens N

God formiddag til alle

Trafiktårnet er nok lagt, hvor det giver de bedste betingelser for det det skal kunne. Indledningsvis var det KUN for Banestyrelsen, men hurtigt blev vejdirektoratet koblet på ideen. Men desværre blev det ved det, da man sagtens kunne tænke sig Beredskabsstyrelsen og dele af politiets trafik- og katastrofestyring også kunne styres derfra. Men samtidig skal man ikke glemme gammel strøm (plejer) og fagforenings krav til at gøre opgaven sværere engang imellem, desværre.

Nu rummer tårnet trafikstyringen af S-togs nettet og om lidt også styringen af ”fjernbanerne” ud af byen til Kalundborg, Korsør og Rødby mv. (Fyn og Jylland klares fra Fredericia). Det er således også her at højttalerudkald i tilfælde af uregelmæssigheder sker. Altså vil Roskilde blive nedlagt og funktionerne flyttet til Trafiktårnet, kender ikke tidshorisonten.

Vejmæssigt styres hele det statslige vejnet herfra, det vil sige alle motorveje og andre statsveje (minus Øresunds- og Storstrømsbroen, der er ”private” foretagender, men informationsmæssigt er de dog med på tråden). Der findes en mindre del af Vejdirektoratet i Nordjylland udelukkende til styring af vinterberedskabet og således KUN aktiv i vinterperioden.

Tårnet rummer også DR trafikradio (Københavns radio) i dagtimerne, udenfor denne tid er det vejdirektoratet.

Der er plads til at ”kombinere” med medarbejdere fra andre styrelser og forvaltninger og til daglig sidder der en DSB medarbejder i Banestyrelsens styringsområde.

Så tårnet er altså et absolut ”operativt” område, hvorfor andre uden arbejdsmæssig adgang ikke kan komme ind og godt for det.
Så møder mellem pendlere og operatørerne skal – som hidtil – finde sted hvor de gør nu og hører ikke hjemme i Trafiktårnet.
Tårnet gør også, bortset fra når togstyringsdelen fra Roskilde flyttes til Trafiktårnet, at der ikke sker en stor evt. NY pendling med muligt tab af viden og ekspertise (kompetencer). Personalet i tårnet har altid skulle foretage en transport til og fra arbejdsstedet afhængig af eget bovalg. Så i dette tilfælde – Roskilde - vil nogle medarbejdere få lidt længere til arbejde og andre kortere. Og trafikalt ligger tårnet jo optimalt i forhold til den kollektive- som vejtrafikken og der er P-pladser nok.

Herunder hvor den kommende ”fjerntogsdel” skal sidde:
[image]

(Så at flytte tårnet eller at have placeret det andetsteds ville i min optik – undskyld udtrykket – udelukkende have været en politisk bonderø……… tænkegang til gavn for ingen).

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak