Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et surt opstød, nok mere mangel på viden? (Generelt)

af Ib Jensen, 3/6 2019, 16:07 (1789 dage siden) @ Steff

Tårnet gør også, bortset fra når togstyringsdelen fra Roskilde flyttes til Trafiktårnet, at der ikke sker en stor evt. NY pendling med muligt tab af viden og ekspertise (kompetencer)

Så at flytte tårnet eller at have placeret det andetsteds ville i min optik – undskyld udtrykket – udelukkende have været en politisk bonderø……… tænkegang til gavn for ingen

Men når jeg nu læser alle de andre meninger i tråden, ser det GROFT SAGT (for mig) ud som om, at placeringen i København for Trafiktårn ØST udelukkende er en ”Traditionel placering og ikke afgjort med fornuft”. Den kunne ligge i Holland, Haslev, Maribo, Silkeborg eller Hillerød, bare IKKE i København

MEN, nu ER trafiktårnet jo ANDET end tog! Det er busser, veje, broer, trafikmeldinger, politi, beredskab, krisestyring etc. og nu LIGGER de fleste af disse institutioner og myndigheder i Storkøbenhavn (landets hovedstad, trods…) og hvor den FYSISKE tilstedeværelse ofte er nødvendig. Bl.a. S-banens interaktion med Regionaltog, Fjerntog, Lokalbanen, Øresundstog og busser. Så er der Politi og trafikmeldinger, styring af HELE den københavnske trafiklysstyring og tavler (Københavns kommune) o.s.v. DET KRÆVER LOKALKENDSKAB og engang imellem øjenkontakt, det har de ikke ved en placering i Silkeborg eller i Holland


"Mangel på viden"?

Du kan godt selv høre det, ka' du ik' Steff?

Uanset hvor meget du prøver, kan du ikke overbevise om, at de styringsarbejdspladser ikke med fordel kunne have været placeret et endet sted end på de dyreste kvadratmeter i København. Jeg har såmænd ikke noget i mod, er skidtet er placeret i København, men det giver rent økonomisk ingen mening at placere dem inde midt i byen, når man kunne have placeret dem et andet sted.

Jeg taler i øvrigt ikke om at flytte tårnet og dets styringsarbejdsplader. Jeg taler udelukkende om, hvad man burde have gjort fra starten.

Styring begrænser sig i dag til en pc og en skærm - groft sagt, og de pladser kunne have været placeret alle andre steder øst for Lillebælt end inde midt i København. Og den med "lokalkendskabet", skal du længere ud på landet med. Meget længere.

De argumenter, du kommer med, er akkurat de samme argumenter, som vi ser i debatten om udflytning af statslige arbejdspladser. Og de holder altså ikke en meter. Det er synd for de akademikere, der ikke vil fra København til Bogense. Synd for dem. Men andre blive så glade for jobmulighederne i provinsen, og det "videnstab" der tales så meget om, skal såmænd nok blive indhentes. Det er prisen for at udflytte statslige arbejdspladser. Men så svært er det altså ikke at være styringsmedarbejdere omend alle personalekategorier altid gerne vil tale netop deres arbejdsområde "op".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Hvad er det?
Hvad er det?

Her er en lille samling på 28 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år og spørgsmålet er nu, hvad de forestiller? Forhåbentlig kan nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere identificere nogle af motiverne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak