Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et surt opstød (Generelt)

af Steff, 3/6 2019, 22:01 (1789 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Grænsen for fjernstyringsområde Øst og Vest har været kendt som liggende ved Lillebælt lige siden udbuddet. Du påstod, at Fyn skulle styres fra Fredericia. Har det så noget med emne "trafiktårn" at gøre?

Skrevet tidligere:
"Jeg beklager at jeg ikke lige fik den med, at Fyn også skal fjernstyres fra Trafiktårnet i København. Men denne information kom ikke frem ved briefingen eller også hørte jeg ikke efter".

Du kan mene at det er vrøvl af ideologisk karakter, men desværre facts bestemt af opdragsgiver. Nok så meget p.g.a. af alle de andre aktører ikke at forglemme, der har hjemme i København, RPC, DR, Københavns Kommune og Beredskabsstyrelsen etc., når tårnet skal bruges krisemæssigt.

De medarbejdere der flytter til Ringsted er jo IKKE en del af styringen af tårnets daglige funktioner.

Og hvad der var sket hvis beslutningen om bygning af tårnet var taget på et senere tidspunkt kan da ikke bruges til noget som helst nu. Det er historie og det kan ikke ændres. Tale om det nu er jo netop ideologi og til en vis grad spind.

------

Det bliver morsomt, når det muligvis viser sig, at det med en udflytning og anvendelse af "call-centre" (se bemærkninger i denne tråd vedr. alarm) eller en centralisering ikke er helt så hensigtsmæssig som ønsket, så ved vi jo heller ikke hvad den politiske beslutning er udenom det faglige ønske, det er gæt og gæt og gæt.

Jeg kan fortælle, at flere styrelser er begyndt at holde fysiske møder "midt imellem" (så medarbejderne har lige langt) i en erkendelse af en videokonference eller anvendelsen af PC har vist sig ikke tilfredsstillende. Sådan lidt direkte sagt, har udflyttelse og decentralisering i flere tilfælde medført længere (og mindre hensigtsmæssig sagsbehandling) fordi de centrale aktører er blevet spredt over hele landet.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Og trods politiske ønsker har alle, der arbejder med styring og kontrol vidst, at den fysiske kontakt ikke kan gøres op i økonomi, næsten tværtimod, da det kræver rejser, evt. overnatninger med diæter etc. Altså dyrere!

NB, NB: Nu er min tid i denne tråd opbrugt, da jeg ikke føler at vi kommer videre, da det der skal siges af undertegnede er sagt og nu også debatteret. Hvad andre har lyst til, tja, det er dages sag.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1149
Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak