Batteri- og brinttog mellem Danmark og Tyskland (Generelt)
.Et par bemærkninger
Kørsel med batteritog under køreledningerne er dyrere, end at købe et togstrøms el-tog. NAH-SHs Stadler tog er indkøbt til alene 15 kV og tysk godkendelse. Det vil være en smule juridisk kompliceret, pludselig at få dem som to-system tog (eller med dansk ETCS og STM). Men man kan lave et nyt udbud, hvis man ville. Med grænseoverskridende lokaltrafik er der også mulighed for EU støtte....
Det ser til gengæld ud til, at man helt har overset, at NAH.SH og DB er ved at anskaffe 2-3 ekstra TWINDEXX Vario togsæt, der ville gøre det muligt at forlænge Hamburg - Flensburg til Padborg (og frigøre Tysklandsduelige MF) - eller sågar leveres som to-strøms og køre igennem til Fredericia -( Aarhus)
Det kunne dog formentlig give god mening, at lade NAH.SH overtage dele af trafikkøberansvaret i Sønderjylland, og eksempelvis køre Flensburg - Sønderborg eller længere op med to-strøms el-tog.
Et 230 km/t eltog med batteriløsning vil iøvrigt kunne køre Aabenraa - Rødekro - Kolding - Odense - København på under to timer (hvis vi trænger til noget mere at diskutere i dette forum )
Dog skal ministeren huske på, at han allerede er i gang med at købe batterifrie el-tog til den sønderjyske trafik....
Nibøl-Tønder-Esbjerg. Her er der i regi af tidligere politiske forlig en ide om ny krydsningsstation mellem Ribe og Skærbæk, der vil muliggøre 30 min drift fra Tønder til Esbjerg. Med den forventede hastighedsopgradering, vil rejsetiden for "hurtige" tog fra Tønder til Esbjerg komme ned under en time - og altså noget hurtigere end i bil. Det vil måske kunne retfærdiggøre Lint54 som brinttog - evt med satsning på gratis cykelmedtagning også. Der er i det hele taget en del udviklingsmuligheder i "Arriva land", der godt kunne puljes sammen til en håndfuld ekstra togsæt inden 2030.
/Lasse