Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Arriva DK i problemer på alle fronter (Generelt)

af Pyloriis, 6/12 2019, 05:20 (1603 dage siden) @ andersj

Det KUNNE måske være dels fordi man ved at der skal nyt grej til

Det er staten uvedkommende. Byder skal komme med materiel, der opfylder kravene. Nyt eller ej.

og dels fordi ellers bliver afskrivningsperioden urimelig kort i forhold til den tid grejet er anvendeligt.

Byder ejer jo stadig materiel hvis han skulle gå hen og tabe (usandsynligt) en kontraktforlængelse.

Tankeeksperiment: Richard Branson opretter Virgin EU Train og byder i EU. Han vil da ikke lide under DSB-grej, men kommer med sit eget, som han tror på. Taber han kontraktforlængelsen går han på andre jagtmarker.

Skulle alle flyselskaber, der beflyver Kastrup måske bruge SAS-grej? Absurd. Man køber slots i Kastrup og så kommer man med hvad man vil flyve med.


Hvad tror du der ville ske med priserne på kontrakterne hvis et togselskab skal afskrive togene over 10 år fremfor 30 år? I Midt- og Vestjylland har der i de seneste to udbud været krav om overtagelse og i forrige udbud også om overdragelse af togene. Hvis Arriva ikke havde vundet det seneste udbud, skulle de overdrage samtlige togsæt til en fastsat pris til den nye vinder. Vil en evt. ny operatør ikke køre med disse tog, så skal de ikke byde.
Når kontrakterne er væsentligt kortere en materiellets levetid og når materiellet er specialfremstillet, så giver det kun mening at man tvangsoverdrager materiellet ved udbud eller at trafikkøber ejer togene.

Hos Metroen, Aarhus Letbane, Odense Letbane og Hovedstadens Letbane har operatørene heller ikke indflydelse på hvilket materiel der anskaffes.

I metroen er der flere forhindringer for valg af materiel end det er tilfældet i Vestjylland.
Letbanen kræver kun materiel som kan køre på alm. gadeplan. Findes givet i stort tal rundt omkring.


Du kan ikke sammenligne med flybranchen, fordi et fly kan flyve overalt i verden og kan nemt afsættes. Desuden flyves der jo primært i "fri trafik" uden kontrakt med staten eller lignende.

Måske det er jernbanens problem!
Måske en overvejelse værd at lade andre køre på strækningerne samtidigt?
Som i flytrafikken kunne man have slotstider som de enkelte selskaber med materiel kunne byde ind på.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak